domingo, 20 de enero de 2013

Reflexió treball Disney


Abans de fer aquesta assignatura, no m’havia plantejat mai la influència que pogués tenir un producte tan reconegut com Disney. Arrel del meu comentari al fòrum sobre les crítiques a la pel·lícula Brave vaig pensar que seria un bon tema a debatre ja que resultava interessant comparar una pel·lícula que romp amb els valors i estereotips transmesos fins al moment amb una altra (La Cenicienta) que continuava reproduint els rols de gènere típics del món de les princeses.

Per tant, arrel d’investigar amb aquest treball més a fons sobre aquesta companyia, he pogut veure com els infants i nosaltres hem incorporat sense qüestionar-nos una sèrie de valors, estereotipis i biaixos de gènere, raça i/o classe social que no corresponen amb la societat actual en la qual vivim. Tot i que se que una única variable, en aquest cas les pel·lícules Disney, no determinen un comportament sí que soc conscient que aquesta influència juntament amb altres fets que segueixen aquesta línia classista i sexista sí que acaba afectant a la nostra posició dins la societat.

Davant aquesta realitat que he vist, possiblement la primera opció hagués estat obviar aquest tipus de material de la vida dels infants per tal d’oferir altres alternatives que mostressin els valors que corresponen al moment en què ens troben. No obstant, i gràcies a tot l’aprés durant aquest trimestre he pogut veure la part positiva d’aquests productes, és a dir, la forma com nosaltres a les aules els podem aprofitar per promoure el pensament crític de la comunitat. Per tant, estaríem parlant del Cine Formatiu, ja que aquest suposa que nosaltres com a mestres proposem aquest tipus de pel·lícula com a recurs formatiu, és a dir, amb voluntat de produir algun tipus d’aprenentatge, que en aquest cas no estaria vinculat amb el missatge de la pel·lícula sinó que es treballaria tot el contrari.  

En definitiva, el que crec que és més important de tot l’aprés és veure com tant pel·lícules com altres materials que pel seu contingut van en contra als valors que volem transmetre ens permeten utilitzar-los a l’aula, fent-los servir com a mode de reflexió. Del que es tracta, és d’aprofitar tota aquesta realitat que envolta als infants ja que ens permet treballar amb ells una visió crítica de tot allò que els envolta; obviant aquesta realitat només aconseguirem que els infants la incorporin i acceptin, inconscientment com a vàlida.

El canvi que proposa Brave, tot i que com a grup plantegem que es pot tractar d’una altra estratègia de marketing i no d’un canvi de consciència de la companyia, per a mi ja és un gran avanç ja que sigui per la raó que sigui, les dones són representades de manera més fidel, sense  que la seva vida giri en torn al seu desig per compartir-la amb un home. Aquest va ser el tema principal que ens va fer triar les dues pel·lícules, el fet que dues pel·lícules que giren al voltant del tema del matrimoni es desenvolupin de manera tan diferent. Crec que això és el que hem de treballar amb els infants, no es tracta de donar una pel·lícula com a bona i l’altra com dolenta sinó d’oferir als infants alternatives per tal que ells puguin triar, des del coneixement de la varietat, la que més s’adapti als seus interessos. Fins ara, al només disposar de princeses de l’estil de Cenicienta, les nenes només disposaven d’un únic model. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario