Abans de fer aquesta assignatura, no m’havia
plantejat mai la influència que pogués tenir un producte tan reconegut com
Disney. Arrel del meu comentari al fòrum sobre les crítiques a la pel·lícula
Brave vaig pensar que seria un bon tema a debatre ja que resultava interessant
comparar una pel·lícula que romp amb els valors i estereotips transmesos fins
al moment amb una altra (La Cenicienta) que continuava reproduint els rols de
gènere típics del món de les princeses.
Per tant, arrel d’investigar amb aquest
treball més a fons sobre aquesta companyia, he pogut veure com els infants i
nosaltres hem incorporat sense qüestionar-nos una sèrie de valors, estereotipis
i biaixos de gènere, raça i/o classe social que no corresponen amb la societat
actual en la qual vivim. Tot i que se que una única variable, en aquest cas les
pel·lícules Disney, no determinen un comportament sí que soc conscient que
aquesta influència juntament amb altres fets que segueixen aquesta línia
classista i sexista sí que acaba afectant a la nostra posició dins la societat.
Davant aquesta realitat que he vist,
possiblement la primera opció hagués estat obviar aquest tipus de material de
la vida dels infants per tal d’oferir altres alternatives que mostressin els
valors que corresponen al moment en què ens troben. No obstant, i gràcies a tot
l’aprés durant aquest trimestre he pogut veure la part positiva d’aquests
productes, és a dir, la forma com nosaltres a les aules els podem aprofitar per
promoure el pensament crític de la comunitat. Per tant, estaríem parlant del Cine
Formatiu, ja que aquest suposa que nosaltres com a mestres proposem aquest
tipus de pel·lícula com a recurs formatiu, és a dir, amb voluntat de produir
algun tipus d’aprenentatge, que en aquest cas no estaria vinculat amb el
missatge de la pel·lícula sinó que es treballaria tot el contrari.
En definitiva, el que crec que és més
important de tot l’aprés és veure com tant pel·lícules com altres materials que
pel seu contingut van en contra als valors que volem transmetre ens permeten utilitzar-los
a l’aula, fent-los servir com a mode de reflexió. Del que es tracta, és d’aprofitar
tota aquesta realitat que envolta als infants ja que ens permet treballar amb
ells una visió crítica de tot allò que els envolta; obviant aquesta realitat
només aconseguirem que els infants la incorporin i acceptin, inconscientment
com a vàlida.
El canvi que proposa Brave, tot i que com a
grup plantegem que es pot tractar d’una altra estratègia de marketing i no d’un
canvi de consciència de la companyia, per a mi ja és un gran avanç ja que sigui
per la raó que sigui, les dones són representades de manera més fidel,
sense que la seva vida giri en torn al
seu desig per compartir-la amb un home. Aquest va ser el tema principal que ens
va fer triar les dues pel·lícules, el fet que dues pel·lícules que giren al voltant
del tema del matrimoni es desenvolupin de manera tan diferent. Crec que això és
el que hem de treballar amb els infants, no es tracta de donar una pel·lícula
com a bona i l’altra com dolenta sinó d’oferir als infants alternatives per tal
que ells puguin triar, des del coneixement de la varietat, la que més s’adapti
als seus interessos. Fins ara, al només disposar de princeses de l’estil de
Cenicienta, les nenes només disposaven d’un únic model.
No hay comentarios:
Publicar un comentario