martes, 20 de noviembre de 2012

La lògica i els nombres


Avui hem presentat per grups els nostres treballs amb propostes educatives per treballar la lògica i els nombres. He fet una espècie d’itinerari per veure les diferents activitats que s’han dut a terme.

Grup format per: Chana i Vanesa.
Ens presenten tres activitats que no estan relacionades entre sí:

Activitat 1: El dau.
Consisteix en...
En gran grup es llança un dau i es fa una acció les vegades que indica la quantitat del dau.

Dirigida a...
Infants de 3-4 anys.




Activitat 2: Comprador i venedor.  
Consisteix en...
En petits grups, possiblement com a activitat de racó, els infants intercanvien els papers de venedors i compradors. Disposen de productes i monedes (no són euros, són quantitats equivalents a 1) i els compradors han de saber els doblers que han de pagar per allò que compren i els venedors comprovar que sigui correcta la quantitat donada.

Dirigida a...
Infants de 4-5 anys.


Productes amb els seus preus (una moneda, dos monedes...)

Activitat 3: Targetes.
Consisteix en...
De manera individual es dóna una sèrie de targetes als infants que contenen un nombre, una imatge d’una planta i el seu nom escrit. Així, aprofitant una sortida al bosc podem realitzar aquesta activitat on cada infant ha d’agafar el que posa a la seva targeta, per exemple tres estepes.
Al final cada infant fa un mural on utilitzen plastilina per modelar els diferents nombres (fins al nou) i aferrar el nombre d’objectes corresponents al seu costat.

Dirigida a...
Infants de 4-5 anys.



Grup format per: Priscila, Tanit, Edu i Jose.

Activitat: Conte
Consisteix en...
Un conte inventat per ells que tracta d’una família que viu a un món on tot es recte. Així durant el conte, que és visionat a través del projector, es presenten una sèrie de proves que els infants han de realitzar. És una activitat per ser feta tres vegades, és a dir, amb tres nivells que augmenten segons el moment en què es faci.
Dues de les proves que s’han de realitzar són:
  • Fer un tangram amb diferents figures geomètriques del ca de la família. 

  • Relacionar pinces de diferents colors amb els colors de les targetes de cada component de la família i posteriorment ordenar aquestes targetes segons l’altura dels components de la família.



Dirigida a...
Infants de 3-4 anys.

 Priscila i Tanit

Jose  i  Edu

         

Grup format per: Sandra, Neus, Marta i Óscar.


Activitat: Recerca d’objectes
Consisteix en...
Es presenten una gran quantitat d’objectes a una taula i ells donen una sèrie de pautes per trobar els objectes. Aquestes pautes inclouen fins a cinc objectes amb característiques diferents, per exemple: un objecte groc i rodó. Per donar visibilitat a les característiques que diuen dels objectes disposen de targetes que ho mostren.

Targetes

 Prova de les cinc prendes de roba quan fa fred i que són suaus

Prova dels quatre objectes per posar-te maco!

Cada vegada que aconsegueixes superar les diferents proves (cinc en total) et donen una peça d’un puzle i quan les aconsegueixes totes tens... Una estrella!

En Nacho i jo aconseguim totes les peces!

Dirigida a...
Infants de 4 anys.



Grup format per: Paula, Vicent, Natalia i Andrea.



Activitat: ruleta classificatòria.




Consisteix en...
Un material que consta de tres fases: el color, el nombre i la forma. Es començaria utilitzant les ruletes per separat per després utilitzar tot el material sencer (les tres ruletes a la vegada). Així es deixen una sèrie de materials a l’abast dels infants, en aquest cas ens han ofert material estructurat, i els infants han d’anar agafant les peces segons el que indiqui la ruleta. Per exemple, tres peces de color groc amb forma rodona.

Dirigida a...
Infants de 3 anys.

Grup format per: Mari, Noemí i Victoria.



Activitat: la granja.
Consisteix en...
És una mena de gimcana on hi ha cinc proves relacionades amb la granja per les quals els infants van passant per grups. Per tant, es divideix la classe en cinc grups i cada grup representa a un animal (porten caixes de disfressa i una ferratina de l’animal que són). Les proves que nosaltres hem pogut realitzar han estat dos:
-          Fer llet, tot mesclant aigua i farina.


Introdueixo en un recipient aigua i farina

 Ho barrejo tot fins que té aspecte de llet

Fins que aconsegueixo emplenar una ampolla 

-     Col·locar els ous a les diferents oueres (dotzenes i mitges dotzenes) tot contant un a un els que anàvem posant.
Un consell de n’Adan a l’hora de realitzar aquesta darrera activitat és demanar als nens quans ous pensen que agafaran dins la ouera (fer aproximacions).





-        Fer amb plastilina diferents trossos i col·locar-los dins d’una caixa rodona: es conten les porcions que han cabut i les formes que podem veure.


Durant totes les activitats les mestres fan preguntes als infants contínuament, els fan pensar i recolzen les seves accions.

Dirigida a...
Infants de 5 anys.

Grup format per: Mati, Laura, Sol i Carmen.

Activitat: Disfresses.

















Consisteix en...
Disposem de diferents objectes per disfressar-nos: ulleres, barrets, perruques i collars. En el nostre cas hem fet dues activitats:
Per una banda, es divideix la classe en dos i una meitat agafa una targeta i es disfressa segons indiqui la targeta, per exemple: ulleres i perruca.  Una vegada estem tots disfressats ens posem en línia i la mestra ens ensenya (només als disfressats) un cartell on hi ha un personatge amb diferents complements. La resta de la classe ens fa preguntes sobre aquest personatge, com ara té ulleres? Si la resposta és no, tots els que tinguin ulleres han de sortir de la filera dels disfressats, així fins trobar la persona de què es tracta.

 És na Paula el personatge estrella!

Per altra banda, disposem de cordes al terra i un company ha de col·locar dins aquestes als diferents companys que reuneixin les qualitats que se’ls demana com ara un grup amb els que tenen barret i un altre amb els que tenen ulleres, hi ha personatges que presenten ambdues característiques i els infants hauran de veure que fan en aquests casos.

Segons les nostres disfresses fem diferents conjunts 

Dirigida a...
Infants de 5 anys.

Grup format per: Paula, Laura, Nacho i Úrsula.


Activitat: Gimcana narrada a través d’un conte.
Consisteix en...
En petits grups (a l’hora dels racons) els infants escolten un conte sobre un ratolí que vol rescatar al seu amic segrestat. Per salvar-lo haurà de passar diferents proves i cadascuna d’aquestes serà realitzada per un dels infants del grup a fi d’evitar que sempre faci les activitats el mateix infant. El camí consta de cinc proves que són les següents:

-    Agrupar les pomes segons el seu color, tot trobant algunes que presenten ambdós colors (intersecció).






-     Fer un pont col·locant els objectes segons un patró determinat.  A més, primer s'han de fer una aplicació bijectiva entre els objectes naturals i les persones que els col·locaran. 


-          Classificar els mobles d’una casa en els diferents espais d'aquesta. 



-          Ordenar els nombres del 0 al 9.



-          Reproduir amb diferents peces geomètriques la forma d’una clau.



Dirigida a...
Infants de 5 anys. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario